marți, 10 septembrie 2013

SUV-urile: ipocrizia şoferilor

Scriu pentru că tocmai s-a lansat noul SUV Jaguar.

Am suportat stoic existenţa unor maşini ca Porsche Cayenne, se pare că şi cei de la Maserati au planuri similare - nu mai pot. Şi îmi propun să critic nici mai mult nici mai puţin decât... ce-şi doresc probabil majoritatea şoferilor (de sex masculin sau, mai ales, feminin).

Sport Utility Vehicle - dar sport nu sunt, decât prin adaosul unui număr nesimţit de cai putere. Dacă e să o luăm aşa, şi camioanele din raliul Dakar sunt sportive, dar parcă e ceva în neregulă.
Boon, sport am lămurit-o. Utile ? în niciun caz. Veţi spune "dar SUV-urile sunt sigure" - urmăriţi-mă.

Şi sunt tare curios cine va fi cinstit cu sine însuşi şi va recunoaşte că am dreptate.

Majoritatea SUV-urilor circulă în oraş. Unde o maşină mare este mai greu de manevrat din cauza dimensiunilor. Garda la sol mai mare este, de asemenea, teoretic inutilă - folositoare poate numai la parcările pe borduri, care de obicei nu sunt tocmai legale. Consumă mai mult decât berlinele sau breakurile. Tracţiunea 4x4 se foloseşte rarism - în cele câteva zile de iarnă mai serioasă de peste an. Situarea mai sus DĂ UN SENTIMENT FALS DE SIGURANŢĂ, ÎNCREDERE ŞI SUPERIORITATE FAŢĂ DE CEILALŢI ŞOFERI. Motiv pentru care unii proprietari de SUV-uri conduc agresiv şi neatent, considerând că nu li se poate întâmpla nimic. Sunt cutii mari de metal. Da, la 100 de km/h sunt mai sigure decât un Matiz. Tocmai această siguranţă însă împinge la asumarea riscurilor - şi intrarea la 140 într-un stâlp de beton sau într-o altă maşină nu au ce să aducă bun.

Spaţiu? Sunt spaţioase? Mhm da. Mai mult ca... un Opel, să zicem, ca să dau un exemplu nu tocmai dintre cele mai faimoase?

SUV-urile are avea sens pentru cei ce trăiesc într-o suburbie de deal sau munte - şi paradoxal acolo sunt cel mai rar întâlnite. Cei care au efectiv nevoie de ele în oraş (transportă des lucruri multe, grele, gen echipamente audio-video) sunt într-o minoritate infimă.

La fel de paradoxal nu am nimic împotriva lor, ca maşini: multe sunt adevărate bijuterii de design, de la Infiniti FX35 până la Range Rover Evoque.

Îi înţeleg pe cei ce conduc limuzine. Sau maşini de familie. Nu pot fi de acord însă cu şoferii care îşi doresc SUV-uri pentru oraş. Nu există nici măcar un singur motiv real pentru existenţa acestor vehicule - decât vanitatea proprietarilor sau... frica de ceilalţi participanţi la trafic. Care denotă slabă pregătire.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu